Karta ucznia „Danie na… śniadanie”
Cele:
- rozumie znaczenie zbilansowanego odżywiania dla swojego zdrowia i kondycji fizyczno-umysłowej;
- zna składniki odżywcze (minerały, białko itp.) niezbędne w okresie wzrostu i dojrzewania;
- rozumie znaczenie wspólnych posiłków dla wzmacniania więzi w rodzinie;
- zna zasady zachowania przy stole, potrafi nakryć stół do posiłku;
- potrafi przygotować proste danie współpracując z grupą rówieśników (podział ról)
- potrafi prezentować swoje pomysły; zabierać glos w dyskusji broniąc swojego zdania lub przekonując innych do swoich idei;
- potrafi pracować w grupie/zespole, rozumie na czym polega funkcja lidera;
Etapy realizacji projektu/harmonogram działań:
marzec – godz. z wychowawcą pogadanka na temat celów projektu, zakreślenie etapów realizacji, zadań dla poszczególnych klas, informacja o karcie projektu dla każdego ucznia oraz prezentacja multimedialna na temat zdrowego odżywiania (dwie lekcje)
– zbieranie pomysłów na „dania na śniadanie”, wybór jednej „klasowej” potrawy
kwiecień – przygotowanie plakatu (zadanie dla klasy) promującego wybrane danie; na plakacie trzeba umieścić składniki, instrukcję wykonania i rysunki lub zdjęcia (praca w grupach w domu, na zajęciach plastyki, techniki, godz. z wychowawcą). Plakaty prezentujemy na drzwiach swojej klasy.
Uwaga! – można wymyślić oryginalną nazwę dania, taką która łatwo wpada w ucho i będzie atrakcyjna dla nastolatków; można też dodatkowo zaproponować inną formę promowania swojego pomysłu na ciekawe śniadanie, przykładowo scenka, skecz, krótki filmik itp.
Kwiecień/maj – działania w ramach przedmiotów obejmujące każdego ucznia. Każda klasa wykonuje zadania w odniesieniu do swojej potrawy. Nauczyciele potwierdzają zaangażowanie ucznia w projekcie na Karcie Projektu. Kartę Projektu uczniowie drukują sobie ze strony internetowej szkoły.
Uwaga! – uczniowie i nauczyciele dokumentują swoje działania w postaci zdjęć, które będą wykorzystane do końcowej prezentacji projektu. Wybierając „danie klasowe” pamiętamy o tym, żeby posiadało walory odżywcze, było łatwe i szybkie w przygotowaniu, a także przyciągało wzrok ciekawą formą.
Czerwiec – finał projektu, opcjonalnie prezentacja multimedialna, degustacja dań, inne działania zaproponowane przez poszczególne klasy.
Zadania nauczycieli w ramach projektu „Danie na … śniadanie”
lp | zadanie | odpowiedzialny |
1. | Opracowanie i koordynacja projektu | J. Dzierań |
2. | Merytoryczne wsparcie koordynatora projektu w zakresie tematyki zdrowego żywienia | M. Waliłko |
3. | Prezentacje multimedialne, informacje na stronie internetowej szkoły | J. Dzierań, M. Waliłko, D.Stępień |
4. | Realizacja zadań w ramach klas | wychowawcy |
5. | Realizacja zadań w ramach przedmiotów | Nauczyciele przedmiotów |
6. | Organizacja prezentacji na początek i zakończenie projektu, prezentowanie wyników projektu | J. Dzierań, M. Waliłko, D. Stępień, A. Krzemień, A. Gawiński |
Projekt „Danie … na śniadanie” w 8 krokach
LP. | wychowawca | Nauczyciel przedmiotu | uczniowie |
krok 1 | Przeprowadza prezentację
„Zdrowe odżywianie”, inicjuje dyskusję/rozmowę na w/w temat |
Biorą udział w prezentacji/dyskusji /rozmowie na temat zdrowego odżywiania się | |
krok 2 | Zapoznaje uczniów z głównym celem projektu, czyli wypromowanie „klasowego dania” na śniadanie (pierwsze lub drugie); prosi uczniów o gromadzenie pomysłów i przepisów | /wyszukują przepis /
podają przykłady śniadań, które chętnie by zjedli przed wyjściem ze szkoły; uzasadniają, dlaczego dania, które proponują powinno zostać wybrane jako „klasowe” |
|
krok 3 |
Organizuje wybór „dania klasowego” ( np.: głosowanie) |
Biorą udział głosowaniu lub innej formie wyboru dania „klasowego” | |
krok 4 | Otrzymuje od poszczególnych klas przepis/ składniki „dania klasowego” | Samorząd klasowy przekazuje nauczycielom przedmiotów informacje o „daniu klasowym” wydrukowane na A4
(koniec marca) |
|
krok 5 | Ustala z uczniami formę promocji „dania klasowego” oraz przydziela zadania ( w tym dokumentowanie przebiegu projektu w formie zdjęć) | Promują „danie klasowe” w formie plakatu (obowiązkowo, plakat umieszczamy na drzwiach klasy od strony korytarza – po egzaminach, do końca kwietnia ) piosenki, filmiku, skeczu (dodatkowo, jeżeli się zdecydują) | |
Krok 6 | Na bieżąco monitorują działania podejmowane przez klasę wychowawczą; | Realizują na swoich przedmiotach działania zgodnie z kartą projektu, podają kryteria oceny (plus, minus, pochwała, ocena – do uzgodnienia) | Uczniowie pobierają ze strony internetowej szkoły Kartę Projektu
(na początku kwietnia) |
krok 7 | Potwierdzają podpisem udział ucznia w działaniach, oceniają wg. wcześniej podanych kryteriów | Biorą aktywny udział w działaniach w ramach przedmiotów;
Zbierają oceny/wpisy na Karcie Projektu |
|
krok 8 | Dokonuje ewaluacji działań (godz. wych.)
Zgłasza pomysły co imprezy na zakończenie projektu) Przekazuje Pani D. Stępień materiał do końcowej prezentacji multimedialnej (druga połowa maja) Bierze udział w finale projektu, proponuje formę końcowej prezentacji „dania klasowego” wobec społeczności szkolnej (np.: zaproszenie na degustację)
|
Dokonuje ewaluacji podjętych przez siebie działań;
przekazuje Pani D. Stępień materiały do końcowej prezentacji multimedialnej;
Bierze aktywny udział w finale projektu (np.: wystawka prac) |
Dokonują ewaluacji swoich działań, wyciągają wnioski co do modyfikacji własnego stylu odżywiania się;
Biorą aktywny udział w finale projektu (przygotowują degustacje dań, prezentują umiejętność zdobienia potraw, nakrywania do stołu, Znajomość podstawowych zasad savoir vivre itp.;
|