2008/2010

KRONIKA PROJEKTU

Woda jako źródło życia

Z wizytą w Holandii (22-28.05.2010)

W dniach 22-28 maja 2010 roku odbyło się ostatnie spotkanie w ramach projektu „Uczenie się przez całe życie – Comenius, Woda jako źródło życia”, w Culemborgu, w Holandii.

Na uczestników wycieczki od samego początku czekało wiele atrakcji.

Pierwszego dnia zakwaterowaliśmy się u rodzin. Mieliśmy okazję spędzić z nimi czas i lepiej się poznać. Niektórzy korzystając ze słonecznej pogody udali się nad rzekę, inni jeździli rowerami po okolicznych miasteczkach.dsc01071

Następnego dnia odbyła się wycieczka do parku „Madurodam” w Hadze. Obejrzeliśmy zabytkowe oraz charakterystyczne dla Holandii obiekty w miniaturze. Spacerowanie wokół malutkich obiektów wszystkim się spodobało. Następnie udaliśmy się nad Morze Północne, do parku Deltapark Neeltje Jans. Obejrzeliśmy tam zapory wodne i dowiedzieliśmy się, jak Holandia radzi sobie z wodą, która zagraża mieszkańcom kraju. Zobaczyliśmy również krótki film tematycznie związany z wodą i odwiedziliśmy delfinarium. Pod koniec dnia zjedliśmy na obiad tradycyjne holenderskie naleśniki.

25 maja zagraniczni goście brali udział w bardzo interesujących lekcjach, w szkole w Culemborgu. Na lekcji muzyki graliśmy na szklanych butelkach wypełnionych odpowiednią ilością wody piosenkę „Panie Janie”. Nikt nie miał z tym problemów, ponieważ melodia piosenki znana jest na całym świecie. Na fizyce przeprowadziliśmy ciekawe doświadczenie, a na biologii samodzielnie badaliśmy ciało mątwy. Nikt z nas nie miał wcześniej okazji „na żywo” oglądać żadnego okazu, dlatego tym bardziej podobała nam się ta lekcja. Na wychowaniu fizycznym uczestnicy projektu grali w różne gry sportowe. Podczas zabawy „zamienialiśmy się” w skały, które często stoją na drodze innym, albo wodę, która omija przeszkody. Później wszyscy udali się na spotkanie z przedstawicielem urzędu miasta Culemborg. Wysłuchaliśmy m.in. historii dotyczącej miasta. Nie zabrakło też czasu na zwiedzanie miasteczka. Mały rynek i pobliskie uliczki były naprawdę urokliwe. Wieczór uczniowie spędzili razem z goszczącymi rodzinami.

26 maja uczestnicy projektu z pomocą GPS odwiedzili kolejne zabytkowe miejsca w mieście. Po południu chętne osoby wzięły udział w spływie kajakowym rzeką Linge i przejażdżce rowerowej. Pod wieczór w szkole odbył się grill. Zagraniczni goście mieli również okazję wziąć udział w tradycyjnych grach holenderskich. Szczególnie spodobało  nam się chodzenie na szczudłach. Dobrze się bawiliśmy w towarzystwie uczniów z różnych państw.

Ostatniego dnia rano odwiedziliśmy muzeum katarynek w Utrechcie. Grające szafy były naprawdę niesamowite. Później odbyło się podsumowanie projektu i przygotowanie do wyjazdu. Niestety trzeba było pożegnać się z nowo poznanymi, wspaniałymi ludźmi. Nie chcieliśmy rozstawać się z kolegami i koleżankami.

Spotkanie w Holandii dostarczyło uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń. Poznane rodziny były bardzo gościnne. Wszyscy miło będą wspominali ten wyjazd.

M.Rybarczyk kl. 2e


Z wizytą w Anglii  (11-16.04.2010)

W dniach 11-16 kwietnia delegacja naszej szkoły uczestniczyła w spotkaniu z uczniami innych szkół w ramach programu Comenius, „Uczenie się przez całe życie”. Tym razem udaliśmy się w kierunku miasta Bath w Anglii.dscn4335

Na spotkanie wyjechaliśmy w niedzielę 11 kwietnia. Pierwszym miejscem naszej wyprawy był Kraków. Niestety pogoda nie sprzyjała zwiedzaniu. Z dworca głównego przejechaliśmy na krakowskie lotnisko, gdzie razem czekaliśmy na lot. Około godziny 17 wzbiliśmy się w powietrze. Widoki z okna samolotu były nieziemskie.
O godz. 18.30 (czasu angielskiego) wylądowaliśmy w Bristolu, skąd odebrali nas organizatorzy projektu i zawieźli do rodzin goszczących.

W poniedziałek 12 kwietnia rozpoczęliśmy od wspólnego spotkania. Pierwszym punktem programu było wspólne gotowanie narodowych potraw. Nasze naleśniki cieszyły się dużym powodzeniem w czasie lunchu, podczas którego mieliśmy okazję spróbować międzynarodowe potrawy. Po posiłku mogliśmy skorzystać ze szkolnego basenu. Następnie wszyscy razem spotkaliśmy się w auli, by obejrzeć teledyski stworzone przez każdą ze szkół. Nasz teledysk zajął drugie miejsce. Po zakończeniu  prezentacji udaliśmy się do rodzin goszczących.

We wtorek 13 kwietnia poznawaliśmy Bath. Rozpoczęliśmy od zwiedzenie katedry oraz wejścia na wieżę z tarasem widokowym, z którego mogliśmy podziwiać panoramę miasta. Następnie udaliśmy się do gorących źródeł, w których odbyliśmy orzeźwiającą kąpiel. Później podzieliliśmy się na grupy i odbyła się gra terenowa. Każda grupa odpowiadała na pytania związane z miastem. Wędrując po Bath szukaliśmy odpowiedzi. Nasza drużyna, w tej grze, zajęła trzecie miejsce. Następnie udaliśmy się na lunch, który mieliśmy przyjemność spożyć w pobliskim parku, obcując z naturą. Po odpoczynku poszliśmy do burmistrza miasta Bath, który bardzo serdecznie nas powitał i odbył z nami krótką rozmowę. Później mieliśmy chwilę czasu wolnego, by odpocząć. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie łaźni rzymskich, które zrobiły na nas ogromne wrażenie, gdyż były wykonane w starym stylu i nigdy wcześniej takich nie widzieliśmy. Po zakończeniu zwiedzania mieliśmy czas wolny, po czym udaliśmy się do rodzin.

W środę 14 kwietnia pierwszym punktem programu było obejrzenie budowli Stonehenge. Niestety pogoda nie sprzyjała zwiedzaniu. Szybko udaliśmy się do autokaru, by ruszyć do kolejnego miejsca, gdzie podziwialiśmy kolejne głazy. Gdy wróciliśmy do miasta zjedliśmy lunch, a następnie wszyscy razem udaliśmy się na spacer. Kolejnym punktem programy była wystawa rzymskiego szkła. Sami również mogliśmy skorzystać z możliwości dmuchania szkła. Następnie mieliśmy czas wolny, po czym udaliśmy się do rodzin goszczących.

W czwartek 15 kwietnia udaliśmy się do muzeum plasteliny. Tam pożegnaliśmy się z delegacjami z Turcji i Holandii, które udały się na lotniska by dowiedzieć się czy uda im się dotrzeć do domu. Wiele lotów zostało odwołanych z powodu erupcji wulkanu na Islandii. Następnie mieliśmy czas wolny, podczas którego mogliśmy bardzo dokładnie poznać wszystkie zakątki miasta.

W piątek 16 kwietnia mieliśmy zaplanowany powrót do domu. Niestety nasz lot został odwołany. Dzięki czemu zyskaliśmy dodatkowy dzień w Bath, który spędziliśmy na jeszcze dokładniejszym poznawaniu miasta.

W sobotę 17 kwietnia rozpoczęliśmy 30 godzinną podróż autokarem do Warszawy. Mieliśmy okazję podziwiać po drodze rozmaite widoki. Podróż odbywała się przez Anglię, Francję, Belgię, Holandię, Niemcy aż dotarliśmy do Polski. W domu byliśmy w niedzielę około godz. 18 – tej. Sądzę, że każdemu z nas ten wyjazd na długo utkwi w pamięci i będziemy go mile wspominać.

M. Kałużyńska


Z wizytą w Kamienicy Polskiej (04-09.10.2009)

Kolejny etap realizacji międzynarodowego projektu  „Woda jako źródło życia”)

W dniach 4-9 października 2009 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w kolejnym spotkaniu szkół z Holandii, Anglii, Turcji w ramach realizacji międzynarodowego projektu  „Woda jako źródło życia”, finansowanego z programu COMENIUS „ Uczenie się przez całe życie”. Tym razem uczniowie i nauczyciele spotkali się w Kamienicy Polskiej koło Częstochowy. Naszą szkołę reprezentowali Magda Kałużyńska, Asia Kotara, Kamil Maliszewski, Mateusz Kopczyński razem z p. Stanisławem Lipnickim, szkolnym koordynatorem projektu oraz opiekunem grupy.dsc00443

Podstawowym celem wizyty była prezentacja materiałów opracowanych przez uczniów i nauczycieli w okresie pomiędzy wymianami (Podczas ostatniego spotkania pod koniec maja 2009 roku nasze gimnazjum gościło uczestników projektu w Sulejówku).

Prezentacja odbyła się 5 października na sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego w Kamienicy Polskiej: każda szkoła zaprezentowała program artystyczny, na który składały się wiersze, przysłowia związane z wodą. Uczniowie recytowali wiersze o wodzie, napisane przez uczniów szkół w języku ojczystym, a potem tłumaczyli te wiersze na język angielski jako język komunikacji projektu. Oprócz tego przedstawione były ilustracje do wybranych przysłów o wodzie.

W przerwie pomiędzy prezentacjami każdy kraj częstował uczestników przywiezionymi ze swego regionu słodyczami: czekoladowe torciki i cukierki z Sulejówka, ciasteczka z Holandii i Anglii oraz orientalne smakołyki  z Turcji.

Nasi uczniowie wzięli udział w warsztatach ceramicznych, podczas których uczestnicy własnoręcznie wykonywali przedmioty z gliny, wyjeżdżali na wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce oraz zwiedzali Kraków. Delegacje szkół były oficjalnie powitane w Starostwie Powiatowym w Częstochowie.

Kulminacyjnym punktem stało się zwiedzanie Jasnej Góry w Częstochowie. Uczniowie i nauczyciele mieli możliwość obejrzeć księgozbiór jasnogórskiej biblioteki i zostawić wpis do księgi gości.

W Domu Kultury w Kamienicy Polskiej odbyło się uroczyste spotkanie z udziałem przedstawicieli władz gminy oraz rodziców, na którym wystąpił zespół folklorystyczny „Kamienica”. Wieczór zakończył się dyskoteką. Przed wyjazdem uczniowie zwiedzili najciekawsze miejsca Jury Krakowsko-Czestochowskiej.

Do Warszawy wracaliśmy z delegacją Turcji na czele z dyrektorem szkoły p. Recepem Tasem. Na zaproszenie dyrektora naszego gimnazjum p. Bożeny Dec uczniowie i nauczyciele z tureckiego miasta  Adany spędzili dzień w naszej szkole Sulejówku, zwiedzili Stare Miasto Warszawy, zostali przyjęci przez burmistrza Sulejówka p. Waldemara Chachulskiego. W atmosferze uroczystości dyrektorzy szkół podpisali umowę o współpracy i partnerstwie pomiędzy szkołami pod patronatem burmistrza naszego miasta.

Przygotował S. Lipnicki


Z wizytą w Sulejówku

W dniach 24-29 maja nasze gimnazjum gościło delegacje z Kamienicy Polskiej (woj. Śląskie), Adany (Turcja), Culemborg (Holandia) oraz Bath (Anglia) w ramach projektu “Uczenie się przez całe życie – Comenius”.

Nasi goście zostali przywitani na warszawskim lotnisku, już od pierwszych chwil wykazywali duże zainteresowanie naszym krajem.

W poniedziałek, 25 maja mieliśmy okazję zaprezentować zrealizowane zadania międzynarodowego projektu “Woda jako źródło życia”. Każda delegacja przedstawiła swoją prezentację na temat zapotrzebowania wody dla swojego kraju oraz przybliżyła swoje spostrzeżenia o jej oszczędzaniu. Oprócz tego obejrzeliśmy krótki film dsc08267wspominający kwietniowy pobyt w Turcji.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Warszawy. Cały dzień poświęciliśmy zwiedzaniu Starego Miasta oraz Zamku Królewskiego. Nasi goście byli zafascynowani historią owych miejsc, chętnie je fotografowali oraz zadawali coraz to bardziej intrygujące pytania na ich temat. Niezapomniane wrażenia wywarła Syrenka Warszawska – symbol naszej stolicy.

Środa była również pełna atrakcji. Pojechaliśmy do stacji filtrów, aby pokrótce dowiedzieć się informacji na temat pozyskiwania wody dla Warszawy. Po obiedzie w naszym gimnazjum udaliśmy się do Promenady na zakupy. Wieczorem zaś mieliśmy okazję spędzić wieczór towarzyski z naszymi gośćmi. Było wspaniale – zapoznaliśmy się z tureckimi, holenderskimi oraz angielskimi tańcami, a oprócz tego przedstawiliśmy swój narodowy pokaz, czyli poloneza.

Mamy nadzieję, że delegacje krajów partnerskich zabrały ze sobą wiele miłych wspomnień. Esencją wizyty był czwartkowy apel, gdzie wspólnie z gośćmi podsumowaliśmy cały tydzień. Nie zabrakło również powtórki z rozrywki – uczniowie naszej szkoły zapoznali się z tureckimi, holenderskimi oraz angielskimi tańcami. Chyba największą radość przyniósł występ delegacji holenderskiej, bowiem cała sala poderwała się do zabawy.

Przekonaliśmy się, iż pomimo tak krótkiego czasu możemy zawiązać tak silne więzi między zagranicznymi kolegami. Dlatego też, gdy rozstawaliśmy się na lotnisku z naszymi gośćmi, uściskom i łzom nie było końca.

Kolejne spotkanie w ramach wymiany młodzieży ze szkół partnerskich dobiegło końca. Grupy odwiedzą teraz następne miasta współpracujące w ramach projektu “Woda jako źródło życia”: Kamienicę Polską, Bath, jak również Culemborg.

A. Krukowska


Z wizytą w Turcji – Uczenie się bez granic

Podróże kształcą. Przekonali się o tym uczniowie Gimnazjum nr 2 w Sulejówku, którzy w ramach programu „Uczenie się przez całe życie – Comenius” realizują międzynarodowy projekt „Woda jako źródło życia”. Zakłada on współpracę uczniów i nauczycieli podczas wykonywania zadań związanych z podjętą tematyką, a także wyjazdy do krajów partnerskich. W dniach 6-10 kwietnia szkoła ogólnokształcąca Seyhan w Adanie (Turcja) gościła delegacje z Sulejówka, Culemborgu (Holandia), Bath (Anglia), Kamienicy Polskiej (woj. śląskie) i Druskiennik (Litwa).

Na lotnisku w Adanie gorąco powitali nas tureccy koledzy i ich rodzice, którzy na 5 dni ofiarowali nam gościnę. Szybko zawiązały się między nami silne, prawie rodzinne więzy. dsc06673Wspólnie uczestniczyliśmy w zajęciach szkolnych, spotkaniach poświęconych omówieniu prac związanych z realizacją projektu i imprezach towarzyskich. Poznaliśmy zwyczaje ludzi mieszkających w Turcji, ich wyjątkową kuchnię obfitującą w sery, owoce i egzotyczne sałatki przyprawione świeżymi ziołami. Jakież było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że doskonale znany nam kebab w Turcji przybiera formę naleśnika nadziewanego ostro przyprawionym mięsem. No cóż, podróże kształcą także wyobrażenia kulinarne.

Środa 9 kwietnia była pełna atrakcji. Już o 7.30 wszyscy siedzieliśmy w autokarze wiozącym nas do miasta Antalaya u wybrzeży Morza Śródziemnego. Przez cały dzień zwiedzaliśmy muzea i historyczne miejsca, których rodowód sięga czasów starożytnych. Oglądaliśmy akwedukty do dziś nawadniające plantacje drzew oliwnych i przeszliśmy budzącym grozę skalnym tunelem Tytusa Wespazjana. Niezapomniane wrażenie wywarła na nas bazylika w skale. Mieliśmy też okazję zwiedzić najstarszą chrześcijańską świątynię – kościół św. Piotra. Ok. 21 nieco znużeni wróciliśmy do Adany, a tam w szkole czekała nowa niespodzianka – wieczór towarzyski z goszczącymi nas rodzinami i nauczycielami szkoły Seyhan. Bawiliśmy się wspaniale – tańce tureckie są żywiołowe, a przyniesione przez rodziny pierożki i bułeczki skutecznie uzupełniały utracone kalorie.

Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że w Adanie czas spędzaliśmy tylko na rozrywce. Byliśmy tam przede wszystkim po to, by wymienić doświadczenia i zaprezentować sposób wykonania zadań wynikających z programu. Każda delegacja przywiozła też prezentację swojego kraju, miasta i szkoły i należy przyznać, że przedstawiony przez nas film zrobił na wszystkich bardzo duże wrażenie.

Poznaliśmy też zasady pozyskiwania wody dla miasta Adana, zwiedzając zakład uzdatniania wody, gdzie pokazano nam działanie bardzo skomplikowanych urządzeń. Podziwialiśmy też zorganizowaną w Domu Kultury wystawę prac plastycznych wykonanych przez młodzież ze szkół partnerskich, jednak najważniejsze było to, że mogliśmy doskonalić umiejętność posługiwania się językiem angielskim w codziennych sytuacjach.

Z Turcji przywieźliśmy wiele wspaniałych wspomnień i przekonaliśmy się, jak gościnni i serdeczni są mieszkańcy Adany. Gdy rozstawaliśmy się na lotnisku z naszymi gospodarzami, uściskom i łzom nie było końca.

To było pierwsze spotkanie w ramach wymiany młodzieży ze szkół partnerskich. Kolejne grupy odwiedzą miasta współpracujące w ramach projektu „Woda jako źródło życia”: Kamienicę Polską, Bath, Culemborg. Najbliższe spotkanie już niedługo – od 24 do 29 maja w Sulejówku gościć będziemy naszych zagranicznych przyjaciół.

Tekst i fot. Uczestnicy wyjazdu


Z wizytą w Holandii

Gimnazjum nr 2 w Sulejówku wspólnie ze szkołą holenderską, angielską, turecką oraz liceum z polskiego miasta Kamienica Polska rozpoczęło w tym roku szkolnym realizację dwuletniego międzynarodowego projektu wielostronnego  pt. “Woda jako źródło życia” przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej do spraw Edukacji i Kultury w ramach programu “Uczenie się przez całe życie” i podprogramu Comenius.pb210056

W ramach projektu uczniowie zbadają znaczenie wody w codziennym życiu. Dowiedzą się, jaką rolę odgrywa obecność wody w kulturze krajów partnerskich. Dokonają analizy zjawisk wodnych w ich środowisku, a także zbadają efekty nadmiernego zużycia wody, jej braku i zanieczyszczenia źródeł. Ocenią korzyści dla zdrowia i zagrożenia dla życia wynikające z przemian cywilizacyjnych i ich wpływu na wykorzystanie źródeł wody.

Pod patronatem UNESCO uczniowie zastosują projekt o wodzie w jednym ze słabo rozwiniętych państw, a także przeanalizują jego  problemy i porównają je z sytuacją w Europie.

Uczniowie wymienią informacje i wnioski za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zorganizują forum dyskusyjne na wspólnie założonej międzynarodowej stronie internetowej oraz podczas organizowanych według ustalonego harmonogramu spotkań w krajach biorących udział w realizacji projektu. Projekt umożliwi uczniom i nauczycielom doskonalenie posługiwania się językami obcymi, szczególnie angielskim.

W dniach 19 – 21 listopada tego roku delegacja gimnazjum w składzie: p. Bożena Dec, dyrektor szkoły, p. Anna Kacprzyk, nauczyciel chemii oraz p. Stanisław Lipnicki, szkolny koordynator ds. spraw projektu, gościła z roboczą wizytą w średniej szkole „Koningin Wilhelmina College” w mieście Culemborg w Holandii.

Przedstawiciele szkół omówili szczegółowy plan i harmonogram wspólnych działań, sposoby ewaluacji realizacji projektu, popularyzacji rezultatów wśród lokalnych społeczności, sposoby komunikowania się. Ustalili także terminy spotkań.

Najbliższe spotkanie uczniów naszych szkół zostało zaplanowane na kwiecień 2009 roku w partnerskiej średniej szkole miasta Adana w Turcji. W maju 2009 roku nasza szkoła będzie gościć uczniów i opiekunów ze wszystkich szkół partnerskich.


Nasza szkoła w Europejskim Programie Edukacyjnym Comenius

W dniach 07-13.01.2008r. z wizytą przygotowawczą, finansowaną w ramach europejskiego programu „Uczenie się przez całe  życie”, delegacja naszego gimnazjum w składzie p. A. Gawińskiego oraz p. S. Lipnickiego, szkolnego koordynatora ds. funduszy europejskich, odwiedziła średnią szkołę „Atgimimo” miasta Druskienniki na Litwie w celu omówienia realizacji dwustronnego międzynarodowego projektu pod tytułem „Teatr przemawia do nas”.

Podczas wizyty odbyły się spotkania z dyrektorem szkoły p. D. Casiene, koordynatorem szkoły ds. funduszy UE p. L. Silanskiene, kierownikiem teatru szkolnego R. Mikalciene, nauczycielami języków obcych oraz młodzieżą, przyszłymi uczestnikami projektu, który ma potrwać przez okres jednego roku od 31.07.2008 do 31.07.2009 roku.

Celem projektu jest wymiana młodzieży Polski i Litwy ukierunkowana na poznawanie krajów uczestników wymiany, nauczanie języków swoich sąsiadów we wspólnej Europie, pogłębianie znajomości języka angielskiego jako języka komunikacji. Realizacja projektu przewiduje współpracę między szkołami w dziedzinie teatru, muzyki i tańca przy jednoczesnym poznawaniu dorobku Polski i Litwy, projekt ma budzić zainteresowanie dla odmienności tradycji, zwyczajów, uczyć tolerancji wobec innego narodu i jego kultury, a jednocześnie budzić poczucie dumy z własnej Ojczyzny i jej dorobku kulturowego.

W wyniku wizyty omówione zostało także uczestnictwo naszego gimnazjum w innym wielostronnym europejskim projekcie z udziałem szkół z Wielkiej Brytanii, Holandii, Litwy, Włoch i Turcji w latach 2008-2010. W przyszłym miesiącu zostanie podpisana Umowa o współpracy pomiędzy naszymi szkołami.

Lipnicki